RMA Aanvragen
referentie A013B


Bij een RMA aanvraag of technisch probleem willen wij graag zo veel mogelijk relevante informatie hebben. Dit, omdat wij veelal problemen op afstand of vooraf kunnen verhelpen. De volgende zaken willen wij graag weten voor dat wij een RMA nummer uitgeven:

NOTE: Zonder serienummer kunnen wij geen RMA voor u aanmaken!

Bij het verzenden van apparatuur naar Valadis mag er geen data, configuratie of andere instelling meer in het apparaat zitten die niet verloren mag gaan. Dit, omdat voor bepaalde testen de apparatuur mogelijk gereset moet worden. Daarnaast kan het zo zijn dat de apparatuur door een ander exemplaar vervangen wordt. Zorg dus dat u altijd zelf een backup van de data en/of instellingen heeft!


Uitgebreide ZyXEL harde reset methode:

  1. Verwijder de spanning van het apparaat of (als dat kan met een schakelaar) zet het apparaat uit.
  2. Houdt de reset-knop ingedrukt en zet het apparaat opnieuw aan (of plug de netspannings-stekker opnieuw in het apparaat).
  3. Houdt de reset-knop gedurende 30 seconden ingedrukt. Het apparaat zal nu herstarten.
  4. Laat de reset-knop los en wacht voor ongeveer 10 seconden tot het apparaat klaar is met zichzelf opnieuw op te starten. Het apparaat moet nu terugstaan in de fabrieksinstellingen.

ZyXEL DSL lijnproblemen:

Indien er problemen zijn met een ZyXEL modem die zich voor lijken doen op een DSL lijn dan willen wij graag de lijn-diagnostiek hebben. Deze kan opgevraagd worden door onderstaande CLI commando’s (middels telnet) uit te voeren. Het kan zijn dat niet alle commando’s werken op elke type modem. U krijgt dan vaak een lege regel als reactie terug.

wan adsl chandata
wan adsl linedata far
wan adsl linedata near
wan adsl opmode
wan adsl perfdata
wan adsl targetnoise
wan hwsar disp
wan adsl coinfo
sys version

Uiteraard dient de lijn wel "up" te zijn (DSL lampje brand of knippert af-en-toe onregelmatig) tijdens het uitvoeren van deze commando's.
Zie voor meer informatie over ADSL (lijn-)problemen: http://www.valadissupport.nl/a006.html.


Wireless problemen:

Bij instabiele wireless netwerken willen wij ook graag weten wat voor een type client er gebruikt wordt en met welke driver-versies. Dit omdat hier vaak het probleem in zit. Daarnaast hebben wij voor diverse wireless problemen een pagina met mogelijke oplossingen: http://www.valadissupport.nl/a005.html.

Qnap problemen:

NOTE: Stuur nooit hardeschijven, met data die niet gewist mag worden, naar Valadis. Dit omdat het voor bepaalde testen nodig kan zijn om de hardeschijven te formatteren. Daarnaast mogen alleen schijven die bij ons aangeschaft zijn naar ons retour worden gezonden. Valadis is geen “Data-Recovery-Center”, wij kunnen dus geen data voor u terug halen en/of zetten. U dient zelf voor een goede backup te zorgen Zie hiervoor ook: http://www.valadissupport.nl/q003.html.

Voor een RMA-aanvraag van een Qnap willen wij graag weten of de Qnap wel correct functioneert als het systeem opnieuw geïnitialiseerd is. Let er wel op dat de hardeschijven tijdens de initialisatie worden geformatteerd. U kunt hiervoor ter test wel andere hardeschijven gebruiken.

U kunt de Qnap initialiseren door:

  1. De Qnap uit te schakelen.
  2. Als de Qnap uitgeschakeld is dient u alle hardeschijven uit de Qnap te verwijderen.
  3. De Qnap opnieuw op te starten.
  4. Ga na de web-interface van de Qnap, hier zal nu een quick configuration wizard te zien zijn. Het IP adres van de Qnap kan gevonden worden met de Qnap Finder.
  5. Als de quick configuration wizard te zien is, dient u één voor één de hardeschijven terug te plaatsen in het systeem.
  6. Volg nu de stappen van de quick configuration wizard.

Als, na het afronden van de quick configuration wizard, er geen problemen meer zijn met de Qnap dan zit/zat het probleem in de hardeschijven. In dit geval adviseren wij om een backup terug te plaatsten.


RMA-voorwaarden en procedure:

Kijk voor de procedure voor het aanvragen van een RMA en voor de actuele RMA-voorwaarden van Valadis op: https://webshop.valadis.nl/service/shipping-returns/.