ISDN routers: het risico van hoge telefoonrekeningen


referentie Z055B

Een router voor toegang naar Internet is bedoeld om zo transparant mogelijke toegang naar Internet te verschaffen. Dus er wordt in principe niet gekeken hoe vaak of hoe lang er verkeer vanaf welke computer er plaats vind.

Er zijn veel applicaties die standaard een vaste verbinding met Internet verwachten, dan wel als er eentje lijkt te zijn er ook onmiddellijk gebruik van maken. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan ICQ. Of aan Outlook (Express) waarbij elke paar minuten er met een e-mailserver (POP3) op Internet er verbinding wordt gezocht om te kijken of er al weer post is. Nu zou u dit kunnen tegengaan door er voor te zorgen dat er geen verbindingen meer met POP3 servers kan worden opgebouwd via de router door alle verbindingen naar POP3 servers met een filter onmogelijk te maken.


Dan zit er nog een addertje onder het gras. Meestal worden er namen ingevuld zoals MAIL.XS4ALL.NL en er wordt eerst een IP-adres bij de naam opgevraagd bij de Domain Name Server (DNS). Als die vraag niet door een in het netwerk wordt afgehandeld, dan wordt er voor de vraag een verbinding met Internet opgezet en is eigenlijk het kwaad al grotendeels geschied, de connectiekosten en tot het weer afvallen de verbindingskosten mogen weer betaald worden. Door het gebruiken van een lokale DNS en proxyserver, beide uiteraard goed geconfigureerd, kan u veel van dit soort problemen verkomen.


Een ander probleem dat leidt tot ongewenste telefoonrekeningen is de volgende: er wordt een computer in het bedrijf binnen gedragen en aangesloten op het netwerk (of er verdwijnt een computer uit het netwerk) en plotseling gaat elke keer, als die computer (of bepaalde computers) opstart, de verbinding naar Internet open. Het duurt uiteraard de nodige tijd voor u deze relatie ontdekt en dan vraagt u zich af; waarom gebeurt dit?

Het antwoord: deze computer(s) hebben ooit een verbinding gehad met een Windows computer, die nu niet in het lokale netwerk wordt gevonden. Windows computers handelen dit soort problemen op de volgende manier af. Eerst lokaal kijken, dan zoeken naar een bijbehorend IP-adres via de LMHOSTS en HOSTS bestanden, dan WINS (als dat aanstaat) en dan als laatste de DNS. Als er al een lokale DNS is, dan kent deze het antwoord niet, dus wordt het aan de DNS op Internet gevraagd. Het is dus raadzaam om voordat u een computer uit een netwerk haalt alle koppelingen van en naar deze computer (de netwerkverbindingen of "mappings" dus) ongedaan te maken. Of als het probleem optreedt deze netwerkverbindingen op te sporen en te verwijderen. (U kunt hier o.a.(!) naar zoeken in NET.INI bestanden en de Windows registry \HKEY_USERS\.DEFAULT\Network\Persistent\* en \HKEY_CURRENT_USER\DEFAULT\Network\Persistent\* ). Voor een preciezere oplossing hiervan moet u Microsoft aanspreken.


In menu 24.1 van de ZyXEL Prestige routers staan er twee regels hexadecimale getallen waarmee er achterhaald kan worden welke computer het gedaan heeft (mits er geen lokale DNS en proxyserver worden gebruikt).
Het adres van de machine die de verbinding veroorzaakt staat in het dertiende tot en met zestiende hexadecimale getal. Dit wordt gevolgd door het adres van de machine waar naartoe de verbinding wordt open gezet. In het geval dat het een DNS query betreft staat er aan het eind van de eerste regel '35' (decimaal 53 en staat in de laatste acht getallen het begin van de naam waar het ip-adres van wordt gevraagd.
Twee voorbeelden:

LAN Packet Which Triggered Last Call: (Type: IP)
     45 00 00 3C B0 21 00 00 1F 01 61 91 C0 A8 00 B7 C2 6D 06 42 08 00 4A 5C
     02 00 01 00 61 62 63 64 65 66 67 68 69 6A 6B 6C 6D 6E 6F 70 71 72 73 74
LAN Packet Which Triggered Last Call: (Type: IP)
     45 00 00 3B B0 22 00 00 7F 11 1F E2 C0 A8 00 B7 C3 0B E7 42 05 53 00 35
     00 27 64 09 00 01 01 00 00 01 00 00 00 00 00 00 03 64 6E 73 06 78 73 34
In het eerste voorbeeld vind er een ping plaats van C0.A8.00.B7 (192.168.0.183) naar C2.6D.06.42 (194.109.6.66). In het tweede voorbeeld wordt er een DNS query uitgevoerd bij door C0.A8.00.B7 (192.168.0.183) bij C3.0B.E7.42 (195.11.231.66) naar drie letters 'dns' zes letters 'xs4...' helaas zie je niet de hele naam, maar toch de eerste zes of zeven letters van de naam waar de machine die het uitbellen veroorzaakt het IP-adres van probeert te krijgen.
In menu 24.1 kunt u ook de verbinding verbreken om te zien welke machine(s) de verbinding openzetten (en dus waarschijnlijk ook openhouden). Aan het eind van het document vind u een ASCII tabel.
In menu 24.3.4 kunt u mogelijk al een uitgeschreven trigger packet vinden.
Met behulp van filters (zie handleiding) kan u er voor zorgen dat niet alle computers het Internet of intranet op kunnen gaan. Deze vrij botte methode kan de kansen op problemen reduceren.
Maar bovenal de eerste dagen en ook met enige regelmaat daarna, laat de routers van uw klanten in de gaten houden of ze niet te vaak (spontaan) gaan uitbellen en online blijven.

Windows 2000

Windows 2000 stuurt (te) vaak verzoeken aan de DNS server en veroorzaakt hierdoor ongewenste verbindingen. Dit is deels op te lossen met de volgende procedure:
  1. Installeer het NETNEUI protocol op alle Windows 2000 systemen
  2. Maak een filter om NetBIOS WAN/LAN pakketten te blokkeren. Zie hiervoor http://www.zyxel.com/support/supportnote/p100ih/ap_note/isdn/filter/f_netb.htm
  3. In Menu 3.2 van de router DNS gegevens invullen en niet op 0.0.0.0 laten staan. Hierdoor wordt de proxy niet gebruikt.

Beperken van de kosten

Bij een aantal Internet providers zoals Demon, Euronet en Supportnet hebben speciale zogeheten flat-fee abonnementen waar bij u voor circa € 200 per maand exclusief btw onbeperkt mag inbellen.

Planet heeft een speciaal 100 uren abonnement waar u voor een vast bedrag 100 uur per maand mag inbellen.

Verschillende routers hebben (afhankelijk van de firmware) ook een special functie (Call-management, Telnemt menu 24.9.3) waarin wordt bijgehouden hoeveel de router uitbelt, maar als de router herstart wordt deze waarde weer op nul gezet...