Dit document geeft een beschrijving van hoe de USG in te stellen voor gebruik van (meerdere) VoIP toestellen achter de USG welke zich aanmelden bij een Hosted VoIP provider op het internet en gebruik maken van OutBound Proxy.
Selecteer "Configuration > Network > ALG" en vink "Enable SIP ALG" en "Enable Configure SIP inactivity Timer" aan:

De ingestelde waarde bij "SIP Signaling inactivity Timerout" moet minstens zo lang of langer zijn dan de langst ingestelde herregistratie tijd (reregister timer) op de toestellen achter de router.
Voeg eventueel de door de Hosted VoIP Provider gebruikte SIP poort toe (zoals in dit voorbeeld met poort 5080 is gedaan).
De SIP ALG is nu actief voor verkeer over de ingestelde (UDP en TCP) poorten.
Ga naar stap 3 en controleer dat de in de toestellen ingestelde timers korter zijn dan wat (bovenstaand) bij de "SIP signaling Inactivity Timeout" is ingesteld (1800).
Of selecteer "Configuration > Network > ALG" en vink "Enable SIP ALG" uit:

De SIP ALG is niet actief. Zonder actieve SIP ALG moet de "UDP Session Time Out" in de ZyWALL en de timers in de toestellen (of VoIP platform) op elkaar worden afgestemd. De "UDP Session Time Out" in de ZyWALL moet even lang of langer zijn dat de timers in de toestellen.
Selecteer "Configuration > Firewall > Session Control" en zet de "UDP Session Time Out" op 180 :

Stel in alle VoIP toestellen alle registratie gerelateerde timers* in op (niet meer dan) de waarde van de "UDP Session Time Out" (180 seconden).
* Veel verschillende merken VoIP toestellen gebruiken verschillende benamingen:
SIP Session Timer, SIP (Re-)Registration timer, (Proposed) Expiry timer, Subscription Expiry timer.
Deze waarden staan vaak standaard op 3600 sec. (1 uur).
Reboot de USG en daarna ook alle VoIP toestellen.
Wanneer er voor de ZyWALL (bijvoorbeeld) een Fritzbox wordt gebruikt waarop VoIP apparaten zich moeten aanmelden dan moet SIP en RTP door de ZyWALL. "Out of the box" NAT de ZyWALL al het verkeer over de WAN poort. Dat gaat goed voor het signaleren (SIP). Maar NAT gaat niet (vanzelf) goed voor spraak (RTP).
Je kunt ten eerste proberen om in de ZyXEL de SIP ALG én SIP transformation aan te zetten. Dat zou de problemen kunnen oplossen. Dan probeert de ZyWALL te doen wat anders wordt gedaan door de outboud proxy. (Wel even de VoIP apparatuur herstarten na het activeren.)
De andere methode is zorgen dat verkeer tussen de Gigasets en Fritz!box wordt gerouteerd zonder NAT. Dan is er geen SIP ALG & transformation, outbound proxy of STUN nodig. Daarvoor moet je minstens twee dingen doen:
1. Een policy route in de ZyWALL aanmaken om verkeer naar het LAN IP van de Gigaset te routeren zonder(!) NAT.
2. In de voorliggende router een static route aanmaken om verkeer naar het LAN subnet van het (interne) WAN IP ZyWALL te laten lopen. Bijvoorbeeld zie https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/581_Configuring-a-static-IP-route-in-the-FRITZ-Box/
Instellingen:
Debuggen:
Gedrag:
Bij problemen met BLF (Busy Light Fields):