Internet instellen op een ZyXEL Prestige 791R v.2 of 793H router
referentie Z203c
Version Française:  

Internet instellen op een ZyXEL Prestige 791R v.2 of 793H router

In dit document staan instructies om met gebruik van een ZyXEL Prestige 791R v.2 of 793 H G.SHDSL routers het internet te bereiken.
Heeft u een oudere Prestige 791R "versie 1" dan dient u in plaats van dit document de onderstaande link te volgen:
Business DSL met publiek subnet
Prestige 782 BBeyond/Introweb i.s.m. BBned met publiek subnet
Prestige 782: PublishNet i.s.m. BBned/ enkel publiek IP-adres

De modellen kunnen enigszins van elkaar verschillen maar
de instructies zijn vrijwel gelijk aan elkaar.
De pagina is opgezet als stappenplan en kent de volgende onderdelen:
1: Voorbereidingen , waaronder met name:
2: Inloggen
3: Invoeren van de juiste gegevens
4: Controle

1: Voorbereidingen


1.1 Aansluitgegevens
U heeft van uw dsl-leverancier een aantal gegevens gekregen over uw aansluiting, zoals (soms) een toegangsnaam en wachtwoord en gegevens over het netwerk waarover het signaal wordt geleverd. Indien u dit laatste niet weet, kunt u het opvragen bij uw ADSL- leverancier.

1.2 Aansluiten
Neem de router uit de verpakking en sluit hem aan op de ADSL lijn, de netspanning en een computer met een netwerkkaart.
Raadpleeg hiervoor de met de computer meegeleverde Snel-start of handleiding.
De instructies gaan er van uit dat u beschikt over een computer met een werkende Ethernet netwerkkaart. De computer moet voorzien zijn van een "Browser". Dit is een programma als Microsoft Internet Explorer, Firefox, Safari of Netscape Navigator. Uw Browser moet zijn ingesteld om Javascript te laten zien. Indien u dit niet heeft aangepast, is dit waarschijnlijk correct ingesteld.

Nadat u de Prestige en de computer aan heeft gezet, behoren na enige tijd in ieder geval een van de DSL-lampjes en het Power lampje te gaan branden.

Het PWR/SYS lampje brandt niet.
In dat geval zullen ook de andere lampjes het niet doen. Het apparaat krijgt geen spanning. Controleer of de netspanning wel goed is aangesloten en kijk of de aan/uit knop in de "aan' stand staat. Deze knop bevindt zich aan de achterzijde van het apparaat. Tijdens het opstarten zal het lampje ongeveer 30 seconden knipperen, maar dit is normaal.
Blijft dit probleem voortduren, neem dan contact op met de leverancier

Het DSL/PPP lampje brandt niet.
in dat geval ontvangt het apparaat geen DSL signaal. Dit kan een van de volgende oorzaken hebben:

1.3: Verbinden van een computer met de router
Verbindt de computer met de router door middel van de meegeleverde ethernetkabel en zet de computer "aan". Gebruik bijvoorbeeld de LAN(-1) poort op de router en de Ethernet poort op de computer. Nu behoort minimaal het betreffende LAN lampje te gaan branden.

Het Ethernet lampje brandt niet.
Dan is er iets mis met de verbinding tussen het apparaat en de computer. Bij een goede verbinding behoort het LAN-lampje op de router te gaan branden! Controleer de kabel. Controleer de netwerkkaart in de computer. Probeer de verbinding tot stand te brengen met een andere computer of netwerkkabel.

1.4: Verbinden van een computer met de router
Voor het instellen van de router dient uw computer correct te worden ingesteld.
Zie hiervoor instructies voor:
MAC OS of
Windows
Kies voor een dynamische instelling van het netwerk, tenzij u verstand heeft van IP netwerken en weet wat u doet.
Kies voor een statische instelling indien contact wenst te maken met een router welke in Bridge mode is geschakeld.
Houdt er rekening mee dat de router soms het IP adres 192.168.1.254 bezit, i.t.t. het gebruikelijke 192.168.1.1.

1.5: Benaderen van de router
Volg de instructies onder onderstaande link:
Toegang tot de web configurator
(start een browser als Explorer, firefgox of Safari op en tik het IP adres van de router in de adresbalk)
U behoort hierdoor contact te krijgen met het instelscherm van de router.

Het lukt niet om contact te krijgen met het inlogvenster.

Volg in dat geval de instructies onder:
Communicatieprobleem met de router



2 Inloggen

U krijgt een inlogvenster als hieronder te zien:


De eerste keer vraagt het apparaat om dit wachtwoord te veranderen.



Wij raden aan het wachtwoord te veranderen in iets wat minder gemakkelijk te raden is,
maar voor nu: klik op Ignore.



In het volgende venster kiest u voor
" Go to Advanced setup "



In het hoofdscherm van het menu:
klik eerst op het "+" tekentje voor Network, daarna op WAN.

3: juiste gegevens invoeren


3.1: KPN
Voor een aansluiting van KPN gebruikt u de volgende instellingen:


Let op de juiste instellingen bij Service type:


Een paar opmerkingen hierbij:
- Vul de instellingen van boven naar beneden in.
- Deze instellingen zijn bedoeld voor "standaard" internet toegang. De instellingen voor verhoogde snelheid worden niet in deze pagina behandeld.
- Bij sommige oudere lijnen gebruikt de KPN de combinatie VPI 8 VCI 48.
- Het is niet mogelijk om een dergelijke verbinding zonder meer in "Bridge" mode te zetten.
- Sluit af met "Apply"

3.2 BBned
Bij lijnen van BBned gebruikt u de volgende instellingen:


Let op de juiste instellingen bij Service type:


Een paar opmerkingen hierbij:
- Bovenstaande combinatie komt het meest voor. BBned levert ook PPPoA lijnen, in dat geval moeten de instellingen zoals bij de KPN worden aangehouden, m.u.v. de waardes bij VPI en VCI
- Sommige lijnen worden geleverd voor een "gebridgede" modem. In die gevallen moet Mode op Bridge staan en Encapsulation op RFC 1483.
- Sluit af met Apply

3.3 Op "koud" koper
G.SHDSL apparaten als deze kunnen ook worden ingezet om over een "koud" koperpaar een verbinding tussen twee punten op te zetten, waarbij men bijvoorbeeld de beperkingen van een Ethernet-aansluiting wenst te vermijden. Houdt hierbij rekening met het volgende:
- De instellingen aan beide kanten van de verbinding moeten met elkaar overeen komen, maar:
- Een van de beide kanten moet in zijn gesteld als server, de andere als client.
- De instellingen onder "Service type" moeten mogelijk worden geoptimaliseerd als het e.e.a. niet goed werkt. Neem in dat geval contact op met uw leverancier.


4: Controle

Ga terug naar het hoofdmenu door in de rechterbalk op "Status" te klikken:



in het midden van het venster behoren onder WAN Information nu getallen anders dan nullen te verschijnen:





Als hij het niet doet:

Volg de aanwijzingen op achter de link:
ADSL problemen
Deze modellen hebben in sommige gevallen extra instellingen nodig.

Check firmware (alleen bij een Prestige 793)
De Prestige moet minimaat zijn voorzien van recente firmware.
Volg de instructies onder de link: Toegang tot de web configurator
In het status venster moet de firmware van het apparaat kunnen worden afgelezen.
Het apparaat moet minstens beschikken over ZyNOS 3.40(RQ.3)c0 of latere firmware
Instructies om deze firmware in te laden kunnen worden gevonden achter de link
Firmware vernieuwen.
Log hierna uit uit het apparaat.

CLI instructies
Beide modellen moeten worden voorzien van de juiste CLI instructies om aansluiting op een ISP mogelijk te maken.
Dit is standaard door de importeur al uitgevoerd, maar overleeft geen harde reset naar fabrieksinstellingen.

Volg de instructies onder de link: Telnet gebruiken
Ga naar de CLI (zoals uitgelegd in paragraaf 5 van dat document)
Voer het volgende (oranje commando) in:
ras> x pam16 1
(in plaats van RAS kan er ook wat anders staan)
gevolgd door


Verlaat hierna de CLI door
ras> exit
gevolgd door
, en sluit Telnet af.

NB: bij gebruik van dubbele snelheid is het commando x pam16 0 vereist


Relevante links:

Communicatieprobleem met de router
Configuratie onder MAC OS
Configuratie onder Windows
ADSL problemen
Business DSL met publiek subnet
Prestige 782 BBeyond/Introweb i.s.m. BBned met publiek subnet
Prestige 782: PublishNet i.s.m. BBned/ enkel publiek IP-adres

Routerfunctie aan-en uitzetten
Toegang tot de web configurator